In the spotlight FCSI professional member Mario van Ansem
Vandaag in de spotlight: Mario van Ansem, DutchConcept
We spraken met Mario Van Ansem, nieuw lid van FCSI Nederland en oprichter van DutchConcept. Creating Interiors.
Wat zijn jouw belangrijkste professionele doelen of uitdagingen op dit moment?
“Mijn grootste uitdaging én doel is om interieurs te creëren die echt werken voor de mensen die er dagelijks leven of werken. Binnen DutchConcept combineren we ontwerp en uitvoering, waardoor we de regie hebben over kwaliteit, beleving en functionaliteit. Juist nu zie je dat organisaties en instellingen veranderen en ik wil met elk project bijdragen aan omgevingen die toekomstbestendig, sfeervol en mensgericht zijn.”
Wat heeft je gemotiveerd om lid te worden van FCSI NL?
“Ik werd door enkele mensen attent gemaakt op FCSI NL. Wat me aansprak waren de leden vakmensen met passie voor hun werk en de sfeer. Ik heb een paar bijeenkomsten bijgewoond en dat als zeer prettig ervaren.”
Op welke manier zou je het meeste uit het netwerk willen halen?
“Ik wil het netwerk vooral benutten om samenwerking en verbinding te zoeken met partijen die onze expertise aanvullen. Onze kracht ligt in interieurontwerp, conceptontwikkeling en uitvoering, maar de klant heeft vaak een bredere adviesbehoefte. Door samen te werken met andere disciplines kunnen we elkaar versterken en zo meer waarde en totaaloplossingen bieden aan de klant.”
Heb je specifieke expertise of ervaring die je graag met anderen zou willen delen?
“Wij delen graag onze expertise in interieurontwerp en uitvoering, met een sterke focus op de zorg-, horeca- en kantorenmarkt. We kennen de specifieke uitdagingen binnen deze sectoren en weten hoe je met doordachte ontwerpen en een praktische aanpak tot duurzame, functionele en sfeervolle oplossingen komt.”
Aan welke onderwerpen of trends binnen de foodservice & hospitality sector besteed je momenteel veel aandacht?
“In de kantorenmarkt zien we de groeiende noodzaak om nieuwe generaties, zoals Gen Z, aan organisaties te binden. Deze groep hecht meer waarde aan sfeer, identiteit en beleving, wat direct invloed heeft op de inrichting van werkruimtes.
In de horeca ligt de uitdaging vooral in het ontwikkelen van sterke concepten met rendabele verdienmodellen, ondanks stijgende (bouw)kosten en personeelstekorten.
En binnen de zorgsector merken we bijvoorbeeld dat de instroom zwaarder wordt, wat de zorgbehoefte én de werkomgeving beïnvloedt. Daarom ontwerpen we concepten die rekening houden met zowel cliënten als medewerkers, zodat de balans tussen zorg, comfort en efficiëntie behouden blijft.”
“Samen kunnen we organisaties helpen om beter in te spelen op de toekomst met sterke concepten, slimme uitvoering en mensgerichte ontwerpen.”